onsdag den 25. april 2012

Forslag til madpakken/mellemmåltider # 1

Jeg synes tit at det kan være svært at finde på noget lækkert til madpakken, når det samtidig skal kunne passe ind i et SU-budget og være til at have med. Samtidig med dette skal det gerne kunne holde sig frisk og lækkert, hvis man som jeg, ikke har mulighed for at få det i et køleskab. Som udgangspunkt plejer en typisk dag for mig at se sådan ud:
Morgenmad - skyr, protein pandekager eller lignende
1. mellemmåltid - grøntsager og nødder
Frokost - salat og protein i form af kød, eller æg - en sjælden gang en rest falafler.
2. mellemmåltid - yoghurt, skyr, kvark eller lignende med frugt og mysli, rugbrød med pålæg og et stykke frugt, eller knækbrød med peanutbutter og frugt.
Aftensmad - efter humør :-)
Men tit så synes jeg ikke at især min frokost er særlig lækker i madpakken, efter nogle timer, og derfor prøver jeg at finde på alternativer, så jeg stadig får en sund og god madpakke.
Her kommer lidt eksempler på ting, som både er nemme og sunde, at have med på farten. Desværre har jeg endnu ikke fundet nogle rigtig gode alternativer til min frokost, så det er primært mellemmåltider:



Klidknækbrød, jordbær, bladselleri og lidt mandler. Hvis man synes det bliver for tørt kan man evt. tilføje lidt peanutbutter, ost, eller en blanding af cremecheese urter og skyr/fromagefrais.
dette var egentlig mest en rest/tøm-køleskabet mad, men det var nu alligevel rigtig godt også mættede det. Det består af 3 falafler, grøntsagsstænger (asparges, gulerødder, bladselleri) og chili hummus.

Noget andet som jeg synes er rigtig lækkert, det er peanut butter og æbler.Jeg elsker peanutbutter! normalt plejer jeg at købe urtekrams, men da jeg så at føtex havde to andre økologiske glas på tilbud købte jeg dem i stedet. Mit eneste krav er at der ikke skal være tilsat sukker, og helst ikke for meget slat.  Peanutbutter kan bruges på utallige måde, både som dip eller som marinade til eksempel vis kylling. Det er et fantastisk produkt, hvis man får lyst til noget sødt, men gerne vil have et sundere alternativ!

Ellers så er en lækker frugtsalat også et dejligt mellemmåltid. Evt suppleret med lidt nødder, skyr eller knækbrød, for at holde blodsukkeret nogenlunde stabilt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar