tirsdag den 22. maj 2012

Pizzabund uden mel




Vil lige dele denne opskrift med jer. Den er super i forbindelse med low carb kuren, eller når man gerne vil spare på kulhydraterne og stivelse fra brød generelt.
Jeg har længe haft lyst til at prøve at lave en pizzabund ud af blomkål, og det blev så testet i søndags. I den originale opskrift, skal der en del ost i, men fordi jeg gerne ville spare på kalorierne, prøvede jeg at undlade det til fordel for flere æg og en gulerod. Næste gang vil jeg helt sikkert putte ost eller lidt rugmel i - selvom det så ikke bliver en pizzabund uden mel. Bunden blev lidt for "ægget" synes jeg, men udover dette var den faktisk rigtig god, og det er en pizza som kan spises med meget bedre samvittighed end de traditionelle med dej bund.

Opskriften som jeg lavede den:
2 æg og 2 hvider
1 blomkålshovede, let kogt og blendet
1 revet gulerod

Kog blomkålet let, og blend det til en grynet masse. Riv guleroden, og rør det hele sammen med æg. Massen skulle gerne blive klistret men sammenhængende. Hvis den har en mærkelig konsistens, kan der evt tilsættes en håndfuld revet ost eller lidt rugmel.
Bred massen ud på bagepapir og for bag pizzabunden i en forvarmet ovn ved 200 gr. i ca 30-40 min. Den er færdig når den ser gylden og sprød ud. Tag bunden ud og put fyld på. Jeg brugte: parmaskinke, cherry tomater, tomatsovs med basilikum og hvidløg, mozzerala i skiver, og lidt revet parmasan. På en lille halvdel af pizzaen lavede jeg en pizza bianco - med tynde kartoffelskifter, olivenolie, tomat og ost.
Bag igen i ca 10-15 min. til fyldet er sprødt og bagt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar